برای کبد چرب چی بخوریم خوبه ؟ چی نخوریم ؟

کبد چرب

کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. این بیماری به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد رخ می‎دهد و به دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‎شود. کبد چرب در مراحل اولیه مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‎کند، اما اگر پیشرفت کند، سلامتی کبد را به خطر می‌‏اندازد و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، می‎توانید با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی خود، این بیماری را درمان کنید و کبدی سالم داشته باشید. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا با رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب آشنا شوید.

 

برای کبد چرب چی بخوریم؟

کبد چرب یک بیماری برگشت‌پذیر است و به راحتی با رژیم غذایی مناسب درمان می‏‌شود. بنابراین، اگر در مراحل اولیه این بیماری هستید، به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و از مواد غذایی مناسب استفاده کنید. غلات کامل، آجیل، انواع  ماهی و غذاهای دریایی، شیر و لبنیات کم‌چرب، میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات، سویا، روغن زیتون، قهوه، چای سبز، تخمه آفتاب‌گردان و زردچوبه از جمله موادی هستند که باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند.

مواد حاوی کلسیم: افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، باید به اندازه کافی کلسیم و ویتامین دی مصرف کنند. کلسیم و ویتامین دی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و عوارض آن را کاهش می‎دهند. برای تأمین این مواد باید شیر و لبنیات کم‌چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشید. می‎توانید به جای شیر گاو از شیر بادام استفاده کنید.

مواد حاوی ویتامین E: انواع مغز، اسفناج و فلفل دلمه‌ای قرمز، سرشار از ویتامین ای هستند و باید به اندازه کافی مصرف شوند.

روغن زیتون: روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، کنجد، بادام زمینی، آووکادو، آفتاب‌گردان و کلزا از جمله مواردی هستند که برای رژیم غذایی سالم و درمان کبد چرب پیشنهاد می‎شوند.

دانه‌های کتان و چیا: کتان و چیا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. در صورتی که دچار کبد چرب غیرالکلی هستید، می‎توانید با مصرف این دانه‌ها میزان چربی کبد خود را کاهش دهید.

سویا: شیر سویا ماده دیگری است که می‎تواند بر روی این بیماری اثر بگذارد و آن را بهبود بخشد.

سیر: سیر خواص زیادی دارد و مصرف آن برای درمان بسیاری از بیماری‎ها توصیه می‎شود. مصرف منظم این ماده، میزان توده‌‏های چربی بدن را کاهش داده و منجر به بهبودی این بیماری می‎گردد.

قهوه: قهوه بدون شکر از دیگر موادی است که برای درمان کبد چرب توصیه می‎شود. قهوه نفوذپذیری روده را کاهش می‎دهد و جذب چربی را کندتر می‎کند.

آب فراوان: کمبود آب اثرات منفی بر روی کبد دارد و بهبود بیماری را مختل می‎کند. توصیه می‎شود به جای نوشیدنی‎های شیرین و پرکالری، آب بنوشید. افرادی که دچار کبد چرب هستند، باید حداقل روزی 3 لیتر آب بنوشند.

 

ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟

مواد غذایی که به صورت ناشتا مصرف می‌‏کنید، بسیار مهم بوده و به پاکسازی کبد شما کمک می‎کنند. توصیه می‎شود از زردچوبه، سبزیجات چلیپا و روغن زیتون در وعده غذایی صبحانه استفاده کنید و از این طریق وضعیت کبد را بهبود بخشید.

خاکشیر: خاکشیر به پاکسازی کبد کمک می‎کند. روزانه مقداری جوشانده خاکشیر آماده کنید و به صورت ناشتا مصرف نمایید.

ویتامین سی: آب مرکبات حاوی ویتامین سی هستند و به پاکسازی کبد کمک می‎کنند.

چای سبز: چای سبز را جایگزین چای سیاه کنید و در وعده غذایی صبحانه مصرف نمایید.

زردچوبه: زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان است و خواص ضد التهابی دارد. مصرف این ماده به صورت ناشتا کمک فراوانی به درمان کبد چرب می‎کند. در تهیه صبحانه از زردچوبه فراوان استفاده کنید.

سیر: سیر سرشار از گوگرد است و آنزیم‌های کبدی را فعال می‎کند. مصرف سیر به صورت ناشتا باعث پاکسازی کبد می‎شود.

سبزیجات چلیپا: سبزیجات چلیپا شامل کلم پیچ، بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم را در وعده غذایی صبحانه خود بگنجانید. کلم‌ها حاوی گلوتاتیون هستند و به پاکسازی کبد کمک می‎کنند.

روغن زیتون: روغن زیتون، روغنی سالم و مفید است. در تهیه صبحانه به جای روغن‎‏های نباتی یا مایع، از روغن زیتون استفاده کنید تا کبدی سالم داشته باشید.

توت خشک: توت خشک سرشار از آنتی‎اکسیدان است و به پاکسازی کبد کمک می‎‌کند. می‎توانید در کنار توت خشک، کشمش یا انگور را نیز به صورت ناشتا مصرف کنید.

 

مواد مضر برای افراد مبتلا به کبد چرب

هر آن‌چه که باعث اضافه وزن شود، مضر است و روند بهبود شما را به تأخیر می‎اندازد. اگر به دنبال درمان این بیماری هستید و قصد دارید از پیشرفت آن جلوگیری کنید، از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب نمایید.

  • نوشابه، آب میوه و نوشیدنی‌های شیرین: این مواد حاوی مقدار زیادی قند هستند و باید حذف شوند.
  • نوشیدنی‌های رژیمی: در این نوع نوشیدنی‎ها از قندهای رژیمی استفاده می‎شود. این قندها بسیار مضر بوده و آسیب بیشتری به کبد می‎رسانند.
  • کره: کره، چربی اشباع شده زیادی دارد. این چربی سطح تری گلیسیرید خون را افزایش داده و وضعیت بیمار را بدتر می‎کند.
  • انواع کیک و دسرهای شیرین: کربوهیدرات‎های شیرین را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • غذاهای شور و پرنمک: مصرف نمک را کاهش دهید و آن را به حداقل برسانید.
  • غذاهای سرخ شده: غذاهای سرخ‌شده کالری بالایی دارند و باید از رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب حذف شوند.
  • گوشت‌های چرب، بیکن و سوسیس: این مواد چربی اشباع شده زیادی دارند و توصیه نمی‎شوند.
  • الکل: الکل باعث آسیب به کبد می‎شود. اگر دچار این بیماری هستید، مصرف این ماده را به طور کامل کنار بگذارید و آسیب بیشتری به کبد خود نرسانید.

 

جمع‌بندی

کبد چرب یک بیماری رایج است. این بیماری در مراحل اولیه خطری ندارد، اما در مراحل پیشرفته با عنوان سیروز کبدی شناخته شده و بسیار خطرناک می‌باشد. اگر به کبد چرب مبتلا هستید، به راحتی می‎توانید با یک رژیم غذایی مناسب، از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده و آن را درمان کنید. کافیست عادت غذایی خود را تغییر دهید و از مصرف مواد پرچرب و قندی پرهیز کنید. غذاهای سرخ‎شده، انواع فست‌فود، نوشابه، آب‌میوه، انواع کیک و دسرهای شیرین را حذف کنید و میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، غلات کامل و غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

پیشنهاد مطالعه:

برای فشار پایین چی خوبه بخوریم

برای کمبود ویتامین دی چی بخوریم

5/5 - (1 امتیاز)