طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی

طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ کرده

استانبولی یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه در فرهنگ آشپزی ایرانی است که با ترکیبی منحصر به فرد از گوشت چرخ کرده، برنج، سبزیجات و ادویه‌ های خوشمزه تهیه می‌شود. این غذا با طعم و مزه‌ای دلچسب، گزینه مناسبی برای وعده‌ های ناهار یا شام می‌باشد.

در این مقاله آموزش آشپزی از‌ سایت فودناز ، به معرفی طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ کرده می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید تا در این سفر به دنیای خوشمزه‌ی غذای محبوب ایرانی ها سفر کنیم و رازها و تکنیک‌ های تهیه استانبولی با گوشت چرخ کرده را کشف کنیم.

مواد اولیه طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ کرده

  • برنج: ۲ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۲ عدد
  • سیب زمینی: ۲عدد
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زعفران: به میزان لازم
  • روغن: ۴ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده: ۳۵۰ گرم
  • آب: به میزان لازم

دستور پخت استانبولی با گوشت چرخ کرده

دستور پخت استانبولی با گوشت چرخ کرده

مرحله اول:

برای شروع ابتدا، برنج را حدود 6 تا 7 ساعت قبل از پختن در ظرف حاوی آب و نمک بخیسانید تا زمانی که پخته می شود نرم‌تر، سفیدتر و بلندتر شود. این مرحله کمک می کند تا برنج بهتر بپزد و طعم و ظاهر خوبی به آن بدهد.

مرحله دوم:

سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس سیب زمینی های خرد شده را درون آبکش ریخته و با آب سرد بشویید. حالا پس از شستن سیب زمینی ها، آنها را کنار می گذاریم تا خشک شوند.

مرحله سوم:

در ادامه، پیاز را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید. همچنین میتوانید پیاز را رنده کنید تا هنگام سرو غذا آن را در زیر دندان احساس نکنید. زمانی که پیاز ها خرد شدند، آنها را درون ماهیتابه بریزید و تا زمانی که سبک شوند، تفت دهید.

مرحله چهارم:

حالا نوبت اضافه کردن گوشت چرخ کرده رسیده است. گوشت را به درون ماهیتابه اضافه کنید و آن را تفت دهید. تا زمانی که رنگ گوشت تغییر نکرده اجازه دهید گوشت بپزد.

مرحله پنجم:

سیب زمینی های شسته شده را هم به مخلوط گوشت و پیاز اضافه می کنیم و همه را با هم مخلوط میکنیم.

مرحله ششم:

۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به مواد درون ماهیتابه اضافه کنید. مواد را با یکدگیر تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و طعم و رنگ خوبی به غذا بدهد.

مرحله هفتم:

در ادامه برای مزه دار شدن غذا ادویه های نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه را اضافه کنید و مواد را با یکدگیر مخلوط کنید تا طعم ادویه ها در تمام مواد پخش شود.

مرحله هشتم:

یک لیوان آب درون ماهیتابه بریزید و زمانی که به جوش آمد زیر شعله را کم کنید و درب ماهیتابه را بگذارید تا سیب زمینی ها و بقیه مواد به خوبی بپزند.

مرحله نهم:

زعفران ساییده شده را درون یک استکان یا قوری کوچک بریزید و به میزان لازم آب جوش به آن اضافه کنید. به زعفران زمان بدهید تا دم بکشد.

مرحله دهم:

حالا که مواد پلو آماده شده است باید برنج را آماده کنید. برای این کار ابتدا درون یک قابلمه مناسب، حدود ۲ سوم آب بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید. زمانی که به جوش آمد ۲ قاشق چای خوری نمک را به آب درون قابلمه اضافه کنید.

مرحله یازدهم:

آب برنجی که خیسانده بودید را دور بریزید و خود برنج را به درون قابلمه اضافه‌ کنید. بعد از گذشت ۵ الی ۸ دقیقه که برنج به جوش آمد، یک دانه برنج را بین انگشتان خود له کنید. اگر نرم شده بود اما مغزش خام بود برنج را آبکش کنید.

مرحله دوازدهم:

در آخر در کف قابلمه، قبل از ریختن برنج، با استفاده از نان یا سیب زمینی میتوانید ته دیگ ایجاد کنید. سپس برنج آبکش شده را لایه لایه درون قابلمه بریزید و بین هر لایه از مواد پخته شده بریزید. درب قابلمه را دمکنی قرار دهید و به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه، اجازه دهید برنج دم بکشد. در آخر زعفران دم شده را روی برنج بریزید. غذای شما آماده است نوش جانتان!

ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور کلی به معرفی غذای استانبولی با گوشت چرخ کرده بپردازیم‌. امیدواریم برای شما عزیزان مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

دستور پخت : طرز تهیه استانبولی با مرغ ریش ریش

دستور پخت : طرز تهیه استانبولی با گوجه و سیب‌ زمینی

دستور پخت : طرز تهیه استانبولی پلو با لوبیا سبز

5/5 - (1 امتیاز)