طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت و ژله

طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت و ژله
طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت و ژله

راحت الحلقوم یکی از شیرینی‌ های سنتی و خوشمزه در فرهنگ غذایی ایرانی است که با طعم و عطر خاص مخصوص خود، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. تهیه این دسر سنتی ممکن است به نظر کار پیچیده‌ ای بیاید، اما در واقع با استفاده از روش‌ های ساده و مواد اولیه قابل دسترس، می‌ توانید راحت الحلقوم خوشمزه و خانگی را تهیه کنید. در این مقاله از سایت فودناز، به بررسی طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت و ژله می‌ پردازیم. این روش ساده و لذت‌ بخش به شما اجازه می‌ دهد تا با لذت و همراهی با عزیزانتان، این دسر سنتی و خوشمزه را در خانه خود به راحتی تهیه کنید. در ادامه ما به مراحل تهیه و نکات مهم در آماده‌ سازی راحت الحلقوم می‌ پردازیم تا شما بتوانید با اطمینان کامل، این دسر خوشمزه را در خانه خود تهیه و از آن لذت ببرید.

 

مواد اولیه برای تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت و ژله

راحت الحلقوم

  • نشاسته گل: 1 لیوان
  • وانیل: یک چهارم قاشق مربا خوری
  • آب: 2 لیوان
  • شکر: یک و یک چهارم لیوان
  • پودر ژله: 3 قاشق غذاخوری
  • پودر ژلاتین: 2 قاشق غذاخوری سرخالی
  • گلاب: یک سوم لیوان
  • کره: 15 گرم
  • جوهر لیمو: یک چهارم قاشق چای خوری
  • نشاسته ذرت: به میزان لازم

 

طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت و ژله

راحت الحلقوم
راحت الحلقوم

لیست مواد اولیه گفته شده را تهیه کنید و سپس به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید و طبق مراحل گفته شده پیش بروید تا با یکدیگر یک راحت الحلقوم خوشمزه درست کنیم.

مرحله اول:
در مرحله اول از طرز تهیه راحت الحلقوم، یک قابلمه سایز مناسب انتخاب کنید و درون آن نشاسته گل و آب اضافه کنید. سپس شروع به هم زدن کنید تا مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند. پس از اینکه نشاسته کمی در آب حل شد، شکر را به درون قابلمه اضافه کنید و مجددا شروع به هم زدن کنید.

نکته:

  1. اگر برای پخت و تهیه راحت الحلقوم از ظروف چدن، مسی، استیل و یا تفلون استفاده کنید نتیجه کار بهتری را به دست می آورید.
  2. توجه‌ کنید که به هیچ عنوان نشاسته نباید در محلول گلوله گلوله شود. چون پس از پخت کامل به صورت سفت زیر دندان حس می شود. پس به خوبی هم بزنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود.

مرحله دوم:
در مرحله دوم پس از اینکه شکر و نشاسته به خوبی در آب حل شدند، یک ظرف دیگر انتخاب کنید و درون آن یک چهارم آب و پودر ژلاتین را اضافه کنید و سپس شروع به هم زدن کنید تا پودر ژلاتین به خوبی در آب حل شود. پس از اینکه به خوبی ترکیب شد، ترکیب پودر ژلاتین و آب را به درون قابلمه اصلی اضافه کنید.

نکته: در صورت دلخواه می توانید پودر ژلاتین را از مواد اولیه حذف کنید. از پودر ژلاتین به منظور شفافیت و زودتر بستن راحت الحلقوم استفاده می کنیم و در واقع تاثیری روی طعم راحت الحلقوم ندارد، پس حذف کردن آن مشکلی ایجاد نمی کند.

مرحله سوم:
در این مرحله، قابلمه را روی حرارت کم بگذارید تا به غلظت مناسب برسد. در این حین شروع به هم زدن کنید تا هم مواد به طور کامل حل شوند و هم نشاسته از خامی در بیاید. پس از اینکه کمی غلیظ شد، جوهر لیمو را به قابلمه اضافه کنید و مجددا هم بزنید.

مرحله چهارم:
در مرحله چهارم پس از اینکه مواد به خوبی ترکیب شدند، پودر ژله و وانیل را به قابلمه اضافه کنید و مدام هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند. سپس کره و گلاب را اضافه کنید و مجددا به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید تا به غلظت مناسب برسند. غلظت مواد باید در حدی باشد که مواد در وسط قابلمه جمع شود.

نکته:

  1. می توانید از زعفران یا رنگ های خوراکی استفاده کنید و تنوعی به کارتان ببخشید.
  2. غلظت مواد باید کمی سفت تر از عسل داشته باشد.

مرحله پنجم:
در مرحله پنجم از طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت و ژله، یک ظرف مربعی سطح صاف انتخاب کنید. سپس در کف آن نایلون یا سلفون پهن کنید و کمی نشاسته ذرت روی نایلون بریزید. سپس از مایه راحت الحلقوم درون آن ظرف بریزید و مجددا روی راحت الحلقوم نیز نشاسته ذرت بریزید.

مرحله ششم:
در این مرحله ظرف راحت الحلقوم را به مدت ۵ الی ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. پس از اینکه راحت الحلقوم به خوبی شکل گرفت، ظرف را از یخچال خارج کنید و راحت الحلقوم ها را برش بدهید و در نشاسته ذرت بغلطانید. سپس آنها را بتکانید تا نشاسته ذرت اضافی آن بریزد. سپس راحت الحلقوم ها را در ظرف مورد نظر بچینید. همچنین می توانید روی راحت الحلقوم ها را با پودر نارگیل یا خلال پسته تزئین کنید و سپس میل کنید. نوش جانتان

نکته: برای برش راحت الحلقوم ها از چاقوی تیز استفاده کنید. حتی اگر در برش مشکل داشتید کمی لبه چاقو را چرب کنید.

در آخر راحت الحلقوم یکی از شیرینی های مربوط به ترک زبانان کشورمان است که شما می توانید از این شیرینی در مهمانی ها و مراسمات خود استفاده کنید. ما نیز در این مقاله طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت و ژله را آموزش دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)