طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

تبوله، یکی از معروف‌ترین سالادهای عربی است. این سالاد از گوجه‌فرنگی و خیار تهیه می‎شود و شباهت زیادی به سالاد شیرازی دارد. در سالاد تبوله لبنانی علاوه بر خیار و گوجه‌فرنگی از پیازچه، جعفری و بلغور گندم نیز استفاده می‎کنند. تبوله، به علت وجود بلغور گندم بسیار پرخاصیت و مغذی بوده و می‌تواند به عنوان یک شام سبک مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله فودناز ، طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی را آموزش می‌دهیم و فوت‌وفن‌های خوشمزه ‎تر شدن آن را نیز بیان می‏‎کنیم.

مواد لازم برای تهیه سالاد تبوله

مواد لازم برای تهیه سالاد تبوله

1. بلغور گندم: نصف لیوان

2. گوجه فرنگی: ۲ عدد

3. خیار: ۱ عدد

4. پیازچه: نصف لیوان

5. جعفری: ۱٫۵ لیوان

6. روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

7. آب‌لیمو: ۲ قاشق غذاخوری

8. نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

[maxbutton id=”2″ ]

طرز تهیه سالاد تبوله

طرز تهیه سالاد تبوله

مرحله اول:

مرحله اول برای تهیه سالاد تبوله لبنانی، نرم کردن بلغور گندم است. بلغور را به خوبی تمیز کنید و بشویید. به اندازه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به بلغور اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به همه‌جای آن برسد. سپس یک قابلمه مناسب بردارید و بلغور را در آن بریزید. به اندازه یک و نیم لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید. اجازه دهید بلغور به مدت 15 تا 20 دقیقه در قابلمه حاوی آب جوش بماند تا کاملا نرم شود.

مرحله دوم:

خیار و گوجه‎فرنگی را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. اندازه خیار و گوجه‌فرنگی سلیقه‌ایست، اما نباید خیلی درشت باشد. یک کاسه بردارید و خیار و گوجه‌فرنگی خردشده را در آن بریزید.

مرحله سوم:

پیازچه و جعفری را تمیز کنید، بشویید و پس از خشک شدن، ساطوری کنید. پیازچه و جعفری خرد شده را به ظرف سالاد اضافه کنید.

مرحله چهارم:

بلغور خیس‌خورده را در یک صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس بلغور نرم شده را به کاسه سالاد اضافه کنید.

مرحله پنجم:

در این مرحله، باید سس سالاد را آماده کنید. یک کاسه کوچک بردارید و آب‌لیمو، روغن ‌زیتون، نمک و فلفل سیاه را در آن بریزید. مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا باهم مخلوط شوند.

مرحله ششم:

سس را به سالاد اضافه کنید و با یک قاشق به خوبی هم بزنید تا سس به همه جای مواد برسد. سپس روی ظرف را با یک سلفون بپوشانید و به مدت حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

[maxbutton id=”2″ ]

فوت‌وفن‏‌های مفید برای خوشمزه ‎تر شدن سالاد تبوله

فوت‌وفن‌های مفید برای خوشمزهتر شدن سالاد تبوله

  • برای این سالاد نیاز نیست خیار را پوست کنید. خیار را به خوبی بشویید و با پوست خرد کنید.
  • بهتر است خیار و گوجه‌فرنگی را مانند سالاد شیرازی بسیار ریز کنید تا تبوله جذاب‌تری داشته باشید.
  • اگر پیازچه ندارید، می‌توانید پیاز را جایگزین آن کنید. پیاز را پوست کنید و به صورت نگینی خرد کنید.
  • اگر طعم سیر را دوست دارید، 2 حبه سیر را رنده کنید و به سالاد تبوله اضافه کنید.
  • قرار دادن بلغور در آب جوش باعث نرم شدن آن می‌شود، اما اگر دوست دارید، می‌توانید قابلمه بلغور را به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا نرم‌تر شده و راحت‎تر هضم شود. اگر معده ضعیفی دارید، توصیه می‌شود این کار انجام دهید.
  • اضافه کردن روغن زیتون به بلغور، هضم آن را راحت‌تر می‌کند. حتما به اندازه 1 تا 2 قاشق روغن زیتون را به بلغور اضافه کنید و بعد آن را در آب جوش بخیسانید. باقی‌مانده روغن زیتون را در زمان آماده کردن سس مورد استفاده قرار دهید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به اندازه 2 قاشق غذاخوری نعناع خردشده نیز به سالاد خود اضافه کنید.
  • برای تزئین سالاد می‌توانید از از برگ‌‏های کاهو، گوجه‌ گیلاسی یا چند حلقه لیمو استفاده کنید یا اگر در فصل انار هستید، مقداری دانه قرمز انار روی سالاد بریزید.

در این مقاله طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی را به شما عزیزان آموزش دادیم. سالاد تبوله یک سالاد عربی است و یکی از محبوب‌ترین سالادهای منطقه خاورمیانه محسوب می‎شود. این سالاد در بسیاری از کشورها از جمله سوریه، فلسطین، ترکیه، عمان و لبنان تهیه می‌شود و به عنوان مزه در کنار غذا قرار می‌گیرد. مواد مورد استفاده در تهیه تبوله در تمامی کشورها یکسان است و تنها چند تفاوت جزئی دارد. تبوله لبنانی جعفری بیشتری دارد و بلغور آن کمتر می‌باشد. سالاد تبوله را می‌توانید به عنوان یک شام سبک روی سفره قرار دهید یا اگر مهمان دارید، به عنوان پیش‌غذا تهیه کنید و یک سالاد جذاب و متفاوت داشته باشید. خوشحال می‌شویم نظرتان در مورد این سالاد را با ما در میان بگذارید و اگر نکته‌ای دارید، در قسمت دیدگاه‌ها بیان کنید.

5/5 - (1 امتیاز)