طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد بدون شیر

طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد
طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

در طی سالیان، کیک اسفنجی به یکی از محبوب‌ ترین دسر ها و شیرینی‌ ها تبدیل شده است و بسیاری از افراد از طعم و بافت این دسر لذت می‌ برند. یکی از اصولی‌ ترین و محبوب‌ ترین نوع کیک اسفنجی، کیک اسفنجی با پف زیاد است که با سادگی و لذت بی نظیر ارائه می شود. در این مقاله از سایت فودناز، قصد داریم به شما طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد و خوشمزه را آموزش دهیم.

از آموزش مراحل لازم تا ترفند های مهم و استفاده از مواد بهینه، همه چیز را برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید این دسر شیرین و خوشمزه را به بهترین شکل ممکن بپزید و از آن لذت ببرید. پس با ما همراه باشید تا دستور العمل کامل و کاربردی طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد را بررسی کنیم تا شما بتوانید این شیرینی خوشمزه را در خانه خود درست کنید.

 

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

کیک اسفنجی با پف زیاد

  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • آرد: ۱۲۰ گرم
  • شکر: ۱۲۰ گرم
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
  • آب جوش: ۱ قاشق غذا خوری
  • وانیل: نوک قاشق چای خوری

 

طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

کیک اسفنجی با پف زیاد
کیک اسفنجی با پف زیاد

مواد اولیه گفته شده را از یخچال خارج کنید و به مدت نیم ساعت در دمای محیط بیرون قرار دهید.

مرحله اول:
در مرحله اول از طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد، بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و ۳ بار این ترکیب را الک کنید. حالا ترکیب آرد الک شده را کنار بگذارید. سپس یک قالب سایز مناسب انتخاب کنید و به اندازه کف آن کاغذ روغنی برش بدهید و در کف قالب پهن کنید.

نکته:

  1. اگر کاغذ روغنی در دسترس نداشتید می توانید از روغن استفاده کنید. برای اینکار کف قالب را چرب کنید و سپس روی آن آرد بپاشید.
  2. سایز قالب به اندازه ایی باشد که وقتی مایه کیک را درون قالب ریختید از روی سطح کیک به اندازه دو بند انگشت خالی باشد چون اینکار سبب پف کردن کیک می شود. به طور مثال برای مقادیر ذکر شده به یک قالب قطر ۲۰ سانتیمتر و ارتفاع ۶ سانتی متر نیاز داریم.

مرحله دوم:
در ادامه، فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کنید و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا گرم شود. آماده کردن قالب، آرد و فر موجب می شود که مایه کیک پس از آماده شدن معطل نماند چون معطل ماندن مایه کیک سبب از بین رفتن پف کیک می شود.

مرحله سوم:
در مرحله سوم از طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد، یک ظرف سایز مناسب انتخاب کنید. سپس تخم مرغ را درون این ظرف بشکنید. در ادامه شکر و وانیل را نیز به درون کاسه اضافه کنید. سپس به مدت ۵ دقیقه با استفاده از دور تند همزن برقی، شروع به هم زدن کنید تا یک مخلوط یکدست و کرمی رنگ ایجاد شود.

مرحله چهارم:
در مرحله چهارم، پس از اینکه مخلوط کرمی رنگ و کش داری ایجاد شد، آب جوش را به مخلوط اضافه کنید و مجددا به مدت ۳۰ ثانیه شروع به هم زدن کنید تا به طور کامل با یکدیگر مخلوط شوند. سپس مخلوط آرد را طی ۳ مرحله به درون ظرف اضافه کنید و با استفاده از لیسک به صورت دورانی و در یک جهت شروع به هم زدن کنید تا به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند.

نکته: آرد را به هیچ عنوان یک جا به درون ظرف نریزید چون اینکار موجب گلوله گلوله شدن آرد می شود.

مرحله پنجم:
زمانی که آرد با دیگر مواد به طور کامل ترکیب شد دیگر نیازی به هم زدن نیست. چون زیاد هم زدن مایه کیک موجب می شود پف کیک بخوابد و حتی خاصیت بکینگ پودر نیز از بین برود و کیک آن طور که باید پف‌ نکند.

مرحله ششم:
در مرحله ششم، مایه کیک را به آرامی درون قالبی که از قبل چرب کردید بریزید. سپس قالب را یک بار به آرامی بر سطح میز بکوبید تا هوای اضافی بین مایه کیک از برود. حالا نوبت به پخت کیک می رسد. برای اینکار قالب کیک را به مدت ۴۰ الی ۵۰ دقیقه درون فری که از قبل گرم کردید بگذارید تا بپزد.

مرحله هفتم:
توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید در فر را تا قبل از ۳۰ دقیقه باز کنید چون اینکار موجب از بین بردن پف کیک می شود. به علت اینکه قلق برخی فر ها با یکدیگر متفاوت است بعد از گذشت ۴۰ دقیقه در فر را باز کنید و میزان پخت کیک را بررسی کنید. برای اینکار یک خلال دندان یا چنگال را در مرکز کیک فرو کنید. اگر از مایه کیک به خلال دندان یا چنگال نچسبیده بود متوجه می شوید که کیک شما پخته شده است و در غیر این صورت نیاز به پخت بیشتر دارد.

مرحله هشتم:
وقتی کیک به طور کامل پخت، قالب آن را از فر خارج کنید و اطراف آن را با چاقو آزاد کنید. سپس پس از کمی خنک شدن کیک را به طور کامل از قالب خارج کنید و آن را درون یخچال قرار دهید. پس از اینکه کیک به طور کامل خنک شد آن را از یخچال خارج کنید و طبق سلیقه تان برش بدهید و تزئین کنید. نوش جان:)

در آخر ما در این مقاله سعی کردیم به طور جامع و به زبان ساده به شما طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد را آموزش دهیم. امیدواریم با استفاده از این مقاله کیک های اسفنجی با پف زیاد خوشمزه ایی برا خود و خانواده تان درست کنید. لطفا نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)