طرز تهیه کیک اسفنجی ساده با پف زیاد

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده
طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

کیک اسفنجی، یکی از دسر های محبوب و خوشمزه است که همواره در هر مراسم و جشنی جایگاه ویژه‌ ای دارد. این دسر با طعم شیرین، لطیف و نرم خود، مخصوصاً در کنار یک فنجان چای گرم، برای لذت بردن از لحظات خوب بسیار مناسب است. اگر شما هم دوست دارید کیک اسفنجی خوشمزه‌ ای بپزید، در این مقاله آموز زوم فود، طرز تهیه کیک اسفنجی ساده را به شما آموزش خواهیم داد. امیدواریم که با دنبال کردن مراحل ساده و آسان این طرز تهیه، بتوانید یک کیک اسفنجی خوشمزه و با کیفیت در منزل خود پخته و از آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی ساده

کیک اسفنجی ساده

  • آرد سفید: ۲.۵ لیوان
  • شیر: ۱ لیوان
  • تخم مرغ: ۵ عدد
  • شکر: ۱.۵ لیوان
  • وانیل: ۱.۴ قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر: ۱.۵ قاشق چای خوری

[maxbutton id=”1″ ]

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده با پف زیاد

کیک اسفنجی ساده
کیک اسفنجی ساده

مواد اولیه کیک را به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه خارج از یخچال قرار دهید تا مواد اولیه کیک به دمای محیط برسند. سپس طبق مراحل پیش بروید تا یک کیک اسفنجی ساده خوشمزه درست کنید.

مرحله اول:
در ابتدا فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا در مدتی که می خواهید مایه کیک را آماده کنید، فر گرم شود. اینکار را در اولین مرحله انجام می دهیم زیرا اگر مایه کیک پس از آماده شدن بیرون بماند، باعث می شود پف کیک بخوابد.

مرحله دوم:
در مرحله دوم از طرز تهیه کیک اسفنجی ساده، تخم مرغ ها را بشکنید و زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید و درون دو ظرف مجزا بریزید. سپس وانیل و شکر را به درون ظرف زرده تخم مرغ ها اضافه کنید و با استفاده از همزن برقی در حدی آنها را هم بزنید تا یک مایه کرمی رنگ و یکدست ایجاد شود.

مرحله سوم:
در این مرحله به سراغ سفیده های تخم مرغ می رویم. سفیده های تخم مرغ را با همزن زن برقی، به قدری هم بزنید تا سفیده ها پف کنند و حجم شان دو برابر شود. باید به قدری سفیده ها حجیم و پف دار شده باشند که هنگامی که ظرف را بر می گردانید از درون ظرف سفیده ها بیرون نریزند.

[maxbutton id=”1″ ]

مرحله چهارم:
در ادامه شیر را به مخلوط زرده های تخم مرغ اضافه کنید و با یکدیگر ترکیب کنید. سپس سفیده های تخم مرغ را هم طی چند مرحله و به آرامی به ظرف زرده تخم مرغ ها اضافه کنید و مجددا با یکدیگر ترکیب کنید تا یک ترکیب یکدست و منسجم ایجاد شود.

مرحله پنجم:
در این مرحله آرد را درون یک ظرف، سه بار الک کنید. اینکار موجب می شود که هنگام ترکیب شدن با مایه کیک به شکل گلوله گلوله در نیاید و همچنین موقع پخت کیک سبب پف کردن آن شود. پس از الک کردن آرد، بکینگ پودر را نیز به آرد اضافه کنید.

مرحله ششم:
در ادامه نوبت اضافه کردن آرد به مایه کیک می رسد. برای اینکار آرد را به آرامی و در چندین مرتبه به ظرف اصلی مایه کیک اضافه کنید و به صورت دورانی و در یک جهت با همزن دستی تا زمانی که به طور کامل ترکیب شوند، هم بزنید.

نکته: اگر آرد را یک جا درون مایه کیک بریزید، احتمال گلوله گلوله شدن آرد بسیار زیاد می شود. پس حتما در طی چندین مرحله آرد را به مایه کیک اضافه کنید.

مرحله هفتم:
یک قالب سایز مناسب انتخاب کنید و کف آن را با روغن چرب کنید و روی سطح روغن کمی آرد بریزید. همچنین می توانید به جای استفاده از روغن از کاغذ روغنی استفاده کنید.

نکته:

  • توجه داشته باشید که کف قالب فقط چرب شود و دیواره های قالب چرب نشود.
  • چرب کردن کف قالب موجب می شود، کیک به آسانی از قالب خارج شود و ظاهر آن خراب نشود، پس حتما این مرحله را رعایت کنید.

مرحله هشتم:
پس از آماده شدن قالب، مایه کیک را به درون قالب بریزید. سایز قالب باید در حدی باشد که وقتی مایه کیک را درون قالب ریختید، به اندازه دو بند انگشت از سطح کیک خالی باشد. در ادامه، قالب را به مدت ۴۰ دقیقه درون فری که از قبل گرم کردید، قرار دهید.

مرحله نهم:
به دلیل اینکه قلق برخی فر ها با یکدیگر متفاوت است، بعد از گذشت ۳۰ دقیقه کیک تان را بررسی کنید. برای اینکار می توانید از خلال دندان یا سیخ چوبی کمک بگیرید. خلال دندان را درون کیک فرو کنید. اگر از مواد کیک به خلال دندان چسبیده بود متوجه می شوید که کیک شما به مدت زمان پخت بیشتری نیاز دارد، ولی اگر نچسبیده بود متوجه می شوید کیک شما پخته شده است.

مرحله دهم:
پس از پخت کامل کیک، قالب را از فر خارج کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس با استفاده از چاقو کیک را از کناره های قالب جدا کنید. پس از خارج کردن کیک از قالب، آن را با استفاده از خامه، شکلات یا ترافل های رنگی تزئین کنید. نوش جانتان:)

[maxbutton id=”1″ ]

فوت و فن طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

  • اگر می خواهید کیک پوک تر و اسفنجی تر شود، از آرد ۳ صفر استفاده کنید. این مدل آرد سفید تر، ریز تر و نرم است. این آرد را می توانید از قنادی ها تهیه کنید.
  • پس از اضافه کردن آرد، کیک را خیلی زیاد هم نزنید چون اینکار موجب می شود پف کیک بخوابد.
  • حتما سفیده و زرده تخم مرغ را به خوبی هم بزنید تا کیک شما پف‌ کند.
  • به هیچ وجه در ۳۰ دقیقه اول پخت کیک، درب فر را باز نکنید چون اینکار موجب می شود پف کیک بخوابد.
  • حتما از مواد اولیه تازه استفاده کنید تا نتیجه کیک شما بهترین باشد.
  • وقتی مایه کیک را آماده کردید معطل نکنید و فورا آن را درون فر قرار دهید چون اینکار موجب می شود پف کیک از بین برود.

ما در این مقاله سعی کردیم برای شما عزیزان طرز تهیه کیک اسفنجی ساده را آموزش دهیم. امیدواریم با استفاده از این مقاله از سایت زوم فود، یک کیک خوشمزه اسفنجی ساده برای عصرانه خانواده تان تهیه کنید. لطفا نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

[maxbutton id=”1″ ]

5/5 - (1 امتیاز)